Britský inžinier sir Frank Whittle (1907-1996)
V
vyvinul prúdový motor v 30. rokoch 20. storocia. Jeho turboreaktívny motor sa dodnes používa hlavne vo vojenských lietadlách a modifikácie sa uplatnili aj v turbovrtulových a turboventilátorových motoroch. V prvom prípade sa sústava rotujúcich lopatiek – turbína – kombinuje s vrtulou umiestnenou zvycajne pred motorom. V turbíne sa energia prúdu výfukových plynov využíva na pohon vrtule, ktorá zabezpecuje väcšiu cast tahu motora. Turbovrtulové motory sú hospodárne a vhodné pre malé lietadlá na prepravu cestujúcich menšou rýchlostou. V druhom prípade sa turbína vnútri motora využíva na otácanie velkého ventilátora v prednej casti, ktorý nasáva obrovské množstvo vzduchu. Ten obteká okolo horúceho tela motora, vyletuje na konci a vytvára väcšiu cast tahu. Turboventilátorové motory sú tichšie a výkonnejšie než iné prúdové motory, preto sa používajú vo velkých dopravných lietadlách.
|