Pracovný
obeh naftových motorov je podobne ako u benzínových štvordobý
alebo dvojdobý. U štvordobého prebiehajú opät jednotlivé fázy –
sanie, kompresia, expanzia a výfuk.
1. Nasávanie
– do valcov sa nasáva otvorenými sacími ventilmi vzduch prechádzajúci
cisticom, ktorý ho zbavuje necistôt. Nasiaty vzduch sa od horúceho
výfukového ventilu a od stien valca aj hlavy zohrieva, takže na
konci sacieho zdvihu má teplotu až 80 °C.
2. Kompresia
– má u naftových motorov za úcel jednak stlacit vzduch, jednak ho
ohriat na teplotu, ktorá by stacila k vznieteniu vystreknutého
paliva. Vieme, že cím je stlacenie vzduch vyššie, tým bude vyššia aj
jeho teplota.
Po vstreknutí paliva (asi 10
až 30° do HU) do horúceho stlaceného vzduchu nenastane je vznietenie
okamžite, ale až za urcitú velmi krátku dobu (jedna až dve tisíciny
sekundy), ktorú nazývame oneskorenie vznetu. Oneskorenie vznetu má
znacný vplyv na chod motoru. Cím bude väcší, tým viac paliva sa vznieti
naraz, co má za následok velmi rýchle stúpanie teploty a tlaku vo
valci. To sa prejavuje klepaním.
Horenie
zmesi paliva a vzduchu prebieha až po ukoncení vstrekovania
paliva. Velký vplyv na priebeh horenia má krúživý pohyb vzduchu. Cím
bude premiešanie paliva so vzduchom dokonalejšie, tým bude spalovanie
lepšie. To sa prejaví vyšším výkonom a nižšou spotrebou paliva.
Velké
stlacenie vzduchu naftových motorov predstavuje znacnú stratu užitocnej
práce motora. Preto sa snažíme aby stupen kompresie bol co najnižší,
musí však ešte stacit k spolahlivému vznieteniu paliva.
3. Expanzia
– pocas expanzného zdvihu tlacia plyny vo valci na piest, prenášajúce
silu na klukové ústrojenstvo. Tlak pritom klesá z 70 až 80 kp/cm
až na 4 až 5 kp/cm.
4.Výfuk – asi 40 ° pred DU sa pri expanznom zdvihu zacne pozvolna otvárat výfukový ventil. Ktorým prúdia spaliny z valca von.
|