U bežných
naftových motorov nastáva plnenie valcov atmosferickým vzduchom pri
sacom zdvihu, a to pod tlakom nad piestom. Motory preplnované majú
zariadenie, ktoré vhána do valcov vzduch s pretlakom asi 0,3 až
0,5 ký/cm(preplnovanie nízkotlakové). Pri preplnovaní stredotlakovom,
poprípade vysokotlakovom je pretlak vyšší (0,5 až 0,8 a cez 0,8
kp/cm). Väcšie množstvo vzduchu vo valci vyžaduje taktiež väcšie
množstvo paliva – to. Máme tu viacej horlavej zmesi než u bežného
motora.
Preto je výkon preplnovaných
motorov o 22 až 30 % vyšší a ich merná spotreba paliva pri
castom zatažení klesá o 5 až 10 %. Preplnovanie zvyšuje hustotu
vzduchu vo valci, cím sa skracuje oneskorenie vznetu a spalovanie
je dokonalejšie a kludnejšie. Preplnované motory bežia tichšie ako
napreplnované, aj ked ich špickové spalovacie tlaky sú vyššie,
a to 100 až 110 kp/cm.
Zariadenie,
ktoré vhána do motoru stlacený vzduch, je obvykle turbodúchadlo,
pohánané kinetickou energiou výfukových plynov motora. Je napojené na
výfukové potrubie motoru a skladá sa z turbínového kolesa,
pohánaného prúdom spalín, a z lopatkového kolesa, nasadeného
na hriadeli turbínového kolesa.
Turbodúchadla
sa otácajú velmi rýchlo (40 000 až 50 000 ot/min)
a musia mat preto malý priemer, aby ich obvodová rýchlost
a tým namáhanie lopatiek odstredivou silou nepresiahli dovolenú
mez.
Znáte něco lepší, než se v pohodlí usadit a pobavit se u online hry? Zahrejte si automaty, ruletu nebo poker. Pobavíte se a můžete si ještě něco přivydělat.
|